ارتباط با ما 09214275867

مالیات بر ارث چیست؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه مالیات بر ارث از مباحثی است که آگاهی در مورد آن برای هر فردی می‌تواند کاربردی باشد این مالیات برای اموال فرد فوت‌شده باید پرداخت شود. مالیات بر ارث از مواردی است که تقریباً همه افراد با آن سروکار دارند یا خواهند داشت به‌همین خاطر آشنایی با آن برای هر کسی لازم است تقسیم ارث ...

3 دقیقه
0 دیدگاه
محمد حسین نجفی
زمان مطالعه: 3 دقیقه

مالیات بر ارث از مباحثی است که آگاهی در مورد آن برای هر فردی می‌تواند کاربردی باشد این مالیات برای اموال فرد فوت‌شده باید پرداخت شود. مالیات بر ارث از مواردی است که تقریباً همه افراد با آن سروکار دارند یا خواهند داشت به‌همین خاطر آشنایی با آن برای هر کسی لازم است تقسیم ارث و کارهای مربوط به انحصار وراثت مراحل متنوعی دارد یکی از  مهم‌ترین مراحل محاسبه مالیات بر ارث تحویل اظهارنامه مالیات بر ارث به اداره مالیات است ما در این مقاله سعی داریم شما را با مالیات بر ارث آشنا کنیم.

مالیات بر ارث چیست؟

مالیات بر ارث گونه ای از مالیات مستقیم است، که از اموال و ثروت به جا مانده از بازماندگان وضع می شود. به عبارتی دیگر که درصدی از اموال و دارایی ها متوفی به عنوان مالیات تعین می شود و وارث موظف است مالیات را پرداخت کند. طبق قانون اگر وارث مالیات را پرداخت نکند نمی تواند دارای و ثروت متوفی ( وارث) را انتقال دهد.

هدف از تعیین مالیات بر ارث ، حفظ تعادل و عدالت در توزیع ثروت و دارایی در اجتماع است. دولت با تعیین مالیات درآمدهای لازم را جهت آبادانی و عمرانی کشور کسب می کند. مالیات بر ارث در اکثر کشور های جهان وجود دارد ولی مقدار مالیات آن متفاوت است.

مالیات بر ارث چیست؟

ارث و ماترک چیست؟

ارث به مجوعه دارایی ها و بدهی های متوفی گفته می شود که بعد از مرگ اش به شخص دیگری انتقال می یابد. از دیدگاه قانون مدنی ارث به معنی مال و گاهی هم حقی است که به وارث می رسد.

ماترک یک کلمه عربی است به معنی به جا مانده، و به نوعی دیگر ماترک به مجموعه دارایی های گفته می شود که از متوفی به وارث می رسد. و از نظر قانون به مالی گفته می شود که به موجب قانون به وارث تعلق گیرد.

طبقه بندی وراث از نظر قانون مالیات های مستقیم

وراث از نظر قانون مالیات های مستقیم مطابق با ماده 18 به سه دسته تقسیم می شود که به شرح ذیل می باشد.

الف) واراث طبقه اول: پدر، مادر، زن، شوهر و اولاد.

ب) وراث طبقه دوم: اجداد، برادر، خواهر و اولاد آنها.

ج) وراث طبقه سوم: عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آنها.

اموال مشمول مالیات بر ارث

طبق قانون مالیات های مستقیم ماده 17 انتقال هر گونه اموال و دارایی از شخص فوت شده (چه واقعی، چه غیری واقعی ) مشمول پرداخت مالیات بر ارث خواهند شد.(البته استثنات وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخـت)

موارد معافیت مالیات بر ارث

مواردی که از پرداخت مالیات معاف هستند به شرح زیر می باشد:

  • مبالغ دریافت بازنشتگی
  • وظایف و امتیازات پایان خدمت
  • وسایل محل زندگی متوفی
  • دارایی های وقف شده
  • دارایی و اموال نذر شده برای سازمان ها و نهاد های دولتی
  • بازخرید خدمت، حقوق ودستمزد و مرخصی استحقاقی استفاده نشده
  • بدهی ها و هزینه های کفن دفن متوفی
  • مبالغ پرداختی توسط بیمه و کارفرما
  • انواع بیمه های عمر و زندگی

اموال و دارایی های شهیدان انقلاب اسلامی (وراث طیقه اول و دوم ) نسیت به پرداخت مالیات معاف هستند.

پیشنهاد مطالعه: حسابداری مالیاتی چیست؟

نرخ محاسبه مالیات بر ارث

یکی از مسائلی که دانستن آن مهم و حیاتی است نرخ محاسبه مالیات که بستگی به اموال و داریی های متوفی متغیر است. یکی از مسائلی که در به دست آوردن نرخ محاسبه بستگی دارد طبقه بندی وراث است، در تصویر زیر می توانید نرخ های مالیات بر ارث را مشاهد کنید.

 

نرخ محاسبه مالیات بر ارث

کلام آخر

دراین مقاله سعی کردیم به کلام ساده به مالیات بر ارث بپردازیم. امروزه مالیات یکی از مسائلی است که هر فردی به آن سرو کار دارد، آگاهی داشتن نسبت به قوانین و مقرارت مالیات برای هر فرد لازم است. مالیات بر ارث یکی از بخش های مالیات های مستقیم است که دانستن آن می تواند شما را از پرداخت مالیات های سنگین نجات دهد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *