ارتباط با ما 09214275867

معادله حسابداری چیست؟قابلیت ها و محدودیت های معادله حسابداری

زمان مطالعه: 3 دقیقه معادله حسابداری یک اصل اساسی در حسابداری است، که رابطه بین دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام شرکت را بیان می‌کند و اساس سیستم حسابداری دوطرفه است، که توسط شرکت‌ها برای ثبت تراکنش‌های مالی استفاده می‌شود. معادله حسابداری از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا سیستم حسابداری براساس آن چیده شده‌ است. ما در این مقاله ...

معادله حسابداری چیست؟قابلیت ها و محدودیت های معادله حسابداری
3 دقیقه
0 دیدگاه
امین تلخابی
زمان مطالعه: 3 دقیقه

معادله حسابداری یک اصل اساسی در حسابداری است، که رابطه بین دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام شرکت را بیان می‌کند و اساس سیستم حسابداری دوطرفه است، که توسط شرکت‌ها برای ثبت تراکنش‌های مالی استفاده می‌شود. معادله حسابداری از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا سیستم حسابداری براساس آن چیده شده‌ است. ما در این مقاله قصد داریم به‌صورت کامل درباره معادله حسابداری و اجزای تشکیل‌دهنده آن صحبت کنیم با ما همراه باشید.

 معادله حسابداری چیست؟

معادله حسابداری پایه اصلی تمام معادلات حسابداری است و باعث می‌شود ترازنامه تعادل داشته باشد. معادله حسابداری به‌صورت زیر است:

دارایی =حقوق صاحبان سهام+بدهی

 درواقع این معادله یک مبنا برای تعیین وضعیت مالی شرکت است، همچنین برای تهیه صورت‌های مالی هم کاربرد دارد. همان‌طور که گفتیم معادله حسابداری پایه و اساس سیستم دفترداری است، و به‌همین خاطر ترازنامه به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود:دارایی‌ها بدهی‌ها حقوق صاحبان سهام یا سرمایه.

ترازنامه یک شرکت طبق معادله حسابداری نشان می‌دهد که تمام دارایی یک شرکت برابر است با مجموع بدهی‌ها و سرمایه آن و بسیار مهم است که هنگام ثبت رویدادهای مالی معادله حسابداری را به‌خاطر داشته باشید.

معادله حسابداری چیست؟

 اجزای معادله حسابداری

معادله حسابداری از سه بخش تشکیل شده که ما می‌خواهیم هر کدام را برایتان شرح دهیم. با توجه به این‌که حسابداری یکی از بخش‌های مهم هر مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهد یک حسابدار باید حتماً با اجزای معادله کاملاً آشنا باشد، در ادامه به تشریح معادله حسابداری و اجزای آن می‌پردازیم.

 دارایی در معادله حسابداری

دارایی هرچیز با ارزش اقتصادی است که تحت کنترل شرکت باشد و برای کسب‌ و کار شرکت مفید باشد، یا به‌عبارت‌دیگر دارایی به هرچیزی گفته می‌شود که تحت تملک شرکت بوده و ارزش مالی داشته باشد. دارایی شامل مواردی مثل وجه نقد، اوراق بهادار، موجودی کالا، حساب دریافتنی و غیره می‌باشد.

 بدهی در معادله حسابداری

این بخشی از معادله حسابداری شامل تمام بدهی‌هایی است که شرکت ملزم به پرداخت آن است، یا به‌عبارت‌دیگر بدهی شامل تعهداتی است که شرکت نسبت‌ به اشخاص دیگر دارد. بدهی شامل مواردی مثل وام پرداختنی، سود سهام، مالیات پرداختنی، حساب پرداختنی و غیره می‌باشد.

 حقوق صاحبان سهام در معادله حسابداری

به‌حق مالی صاحبان شرکت نسبت‌ به کل دارایی‌ها، حقوق صاحبان سهام می‌گویند. برخی فکر می‌کنند این بخش فقط مبلغی است که سرمایه‌گذاران به شرکت پرداخت کرده‌اند ولی این بخش در واقع سرمایه‌گذاری اولیه آن‌ها به اضافه هرگونه سود و منهای هرگونه زیان و برداشت‌هایی که به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود، می‌باشد.

 قابلیت‌های معادله حسابداری

همان‌طور که گفتیم معادله حسابداری یکی از ابزارهای مهم حسابداران است و کمک بسیاری به آن‌ها می‌کند بعضی از قابلیت‌های مهم معادله حسابداری عبارت است از:

 محاسبه سود و زیان: معادله حسابداری به‌ راحتی و با استفاده از داده‌های مالی شرکت، سود یا زیان آن را محاسبه می‌کند.

تعیین نقطه‌ی سوددهی: با استفاده از معادله حسابداری می‌توانید نقطه‌ی سوددهی یا میزان درآمدی که شرکت باید بدست آورد تا هزینه‌های تولید را پوشش دهد بدست آورید.

 پیش‌بینی عملکرد مالی: معادله حسابداری می‌تواند عملکرد مالی آینده شرکت را پیش‌بینی کند، به شرطی که تحلیل‌های مالی صحت داشته باشد.

 محاسبه دقیق میزان دارایی بدهی و سرمایه: معادله حسابداری به شما کمک می‌کند که میزان دارایی، بدهی و سرمایه شرکت را محاسبه کنید و تغییرات آن‌ها را در طول زمان پیگیری کنید.

پیشنهاد مطالعه: معرفی اصول حسابداری

قابلیت‌های معادله حسابداری

 محدودیت‌های معادله حسابداری

اگرچه معادله حسابداری یک اصل اساسی در حسابداری است و قابلیت‌های زیادی دارد اما نمی‌تواند در برخی موارد کمکی به ما کند از جمله این‌که:

  • نشان‌دادن عملکرد شفاف شرکت و سرمایه‌گذاران
  • سرمایه‌گذاران باید خودشان اعداد رو تجزیه‌وتحلیل کنند
  • متعادل بودن آن تضمینی برای نبود تقلب و اشتباه نیست
  • آیا تأمین مالی رشد بلندمدت شرکت را تضمین می‌کند یا خیر

 کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم شما رو به‌ صورت جامع و کامل با معادله حسابداری و اجزای آن آشنا کنیم به‌صورت خلاصه این معادله یکی از اصلی‌ترین اجزای حسابداری است و با استفاده از آن می‌توان به نکات مهمی مثل وضعیت مالی شرکت پی برد معادله حسابداری برای حفظ یک شرکت بسیار لازم است و به آن‌ها کمک می‌کند تا میزان پیشرفت خود را ارزیابی کنم و سرمایه‌گذاران را جذب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *