ارتباط با ما 09214275867

معرفی اصول حسابداری و انواع آن

زمان مطالعه: 3 دقیقه در ثبت و گزارش صورت‌های مالی علاوه‌بر استفاده از مفروضات به دستورالعمل‌ها و قوانین واضح‌تری نیز نیاز می‌باشد. این دستورالعمل ها و قوانین به اصول حسابداری شناخته می‌شوند و در مقایسه با مفروضات حسابداری کاربردی‌تر هستند و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. درواقع اگر این اصول را یاد نگیرید هرگز حسابداری را یاد نخواهید گرفت ...

معرفی اصول حسابداری و انواع آن
3 دقیقه
0 دیدگاه
امین تلخابی
زمان مطالعه: 3 دقیقه

در ثبت و گزارش صورت‌های مالی علاوه‌بر استفاده از مفروضات به دستورالعمل‌ها و قوانین واضح‌تری نیز نیاز می‌باشد. این دستورالعمل ها و قوانین به اصول حسابداری شناخته می‌شوند و در مقایسه با مفروضات حسابداری کاربردی‌تر هستند و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. درواقع اگر این اصول را یاد نگیرید هرگز حسابداری را یاد نخواهید گرفت و یادگیری این اصول برای همه حسابداران ضروری است اگر می‌خواهید با این اصول و مفهوم آن آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

 اصول حسابداری چیست؟

پایه و اساس حسابداری توسط مفروضات حسابداری شکل می‌گیرد ولی با استفاده از اصول حسابداری عملی و تکمیل می‌گردد. دستورالعمل‌ها و قوانین ناظر بر ثبت، گزارش و طبقه‌بندی گزارشات مالی شرکت یا مؤسسه را اصول حسابداری می‌گویند. عملیات مالی شرکت و تعیین سود براساس آن اندازه‌گیری می‌شود و شما با استفاده از اصول حسابداری می‌توانید اطلاعات مالی که در شرکت وجود دارد را به بهترین شکل ارزیابی کنید و مدیران گزارش دهید.

 اصول حسابداری چیست

 انواع اصول حسابداری

حسابداری چهار اصل مهم پذیرفته‌شده دارد که عبارت‌اند از:

  • اصل بهای تمام شده
  • اصل افشای حقایق
  • اصل تحقق درآمد
  • اصل تطابق هزینه‌ها با درآمدها

در ادامه به توضیح هر کدام از این موارد می‌پردازیم.

 اصل بهای تمام شده

اصل بهای تمام شده در حسابداری به این معناست که معیار ثبت حسابداری تمام معاملات تاریخ رخ دادن آن‌ها است، یا به‌عبارت‌دیگر صورت‌ها و رویدادهای مالی به بهای تمام شده در تاریخ رخ دادن خود ثبت می‌شوند. قیمت نقدی یا معادل آن را با بهای تمام شده دارایی می‌گویند. نام دیگر این اصل بهای تمام شده تاریخی است.

 اصل افشای حقایق

در اصل افشای حقایق به این موضوع اشاره می‌شود که باید تمامی اطلاعاتی که لازم است و می‌تواند بر تصمیم‌گیری مدیران یا سایر ذی‌نفعان تأثیر بگذارد افشا و منتشر شود. به‌طور کلی اصل افشای حقایق ارائه گزارشات به‌موقع، از تأثیر معاملات و رویدادهای مالی بر وضعیت مالی شرکت است.این موضوع می‌تواند از طریق یادداشت‌های توضیحی در صورت‌های مالی یا پیوست‌های آن صورت پذیرد. به‌طورکلی هدف اصلی افشای حقایق، تأمین اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیرندگان یا ذی‌نفعان مثل سرمایه‌گذاران وام‌دهندگان مشتریان و… می‌باشد. به این موضوع هم باید اشاره شود که منظور از افشاء ارائه کلیه اطلاعات مالی شرکت نیست بلکه به معنی ارائه اطلاعات لازم و کافی برای استفاده‌کنندگان می‌باشد.

 اصل تحقق درآمد

اصل تحقق درآمد به این معناست که یک درآمد زمانی ثبت می‌شود که مراحل مربوط به آن شناسایی و تکمیل شده باشد. این مراحل عبارت‌اند از:

  1. ارائه خدمت
  2. انتقال مالکیت
  3. دریافت وجه یا سندی که دریافت آن را در آینده تضمین کند.

سپس درآمد ثبت می‌گردد یا به‌صورت خلاصه تا زمانی‌که از انجام معامله و دریافت سود اطمینان حاصل نشود درآمد ثبت نمی‌شود.

 اصل تحقق درآمد

اصل تطابق هزینه‌ها با درآمدها

این اصل به ارتباط گسترده درآمدها و هزینه‌ها در یک دوره مالی اشاره می‌کند. این اصل می‌گوید که هنگام شناسایی یک درآمد باید هزینه‌های مربوط به آن‌هم شناسایی شود، همچنین برای تعیین سود در هر دوره مالی باید هزینه‌های تحمیل‌شده در همان دور برای کسب سود از درآمدها کم می‌شود. بنابراین اگر درآمدی در صورت سود و زیان ثبت می‌شود باید هزینه‌های مرتبط با آن نیز در همان صورت سود و زیان ثبت شود، و اگر هزینه‌ای سودآوری آن بیش‌از یک دوره مالی زمان ببرد بر طبق اصل تطابق هزینه‌ها با درآمدها به‌عنوان دارایی در نظر گرفته می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: کاربرد اکسل در حسابداری

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را اصول حسابداری آشنا کنیم ما برای بررسی و ایجاد گزارشات و صورت‌های مالی دقیق باید از اصول حسابداری پیروی کنیم. حسابداری توسط مفروضات شکل می‌گیرد و با اصول عملیاتی شده و کامل می‌شود. اصول حسابداری پایه و اساس کار حسابداری می‌باشد و اگر بخواهید یک یک حسابدار موفق شوید حتماً باید از این اصول پیروی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *