ارتباط با ما 09214275867

بازار کار رشته حسابداری در ایران

زمان مطالعه: 3 دقیقه حسابداری را در گذشته به‌عنوان یک علم تجربی و یک سیستم جامع و کاربردی می‌شناختند که امروزه رشته حسابداری به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در ایران محسوب می‌شود و در اکثر دانشگاه‌ها و مراکز عالی تدریس می‌شود. حسابداری علاوه‌بر این‌که یک علم محسوب می‌شود به‌عنوان یک هنر هم شناخته می‌شود، ترکیب اطلاعات و صورت‌های ...

حسابداری مخصوص بازار کار
3 دقیقه
0 دیدگاه
امین تلخابی
زمان مطالعه: 3 دقیقه

حسابداری را در گذشته به‌عنوان یک علم تجربی و یک سیستم جامع و کاربردی می‌شناختند که امروزه رشته حسابداری به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در ایران محسوب می‌شود و در اکثر دانشگاه‌ها و مراکز عالی تدریس می‌شود. حسابداری علاوه‌بر این‌که یک علم محسوب می‌شود به‌عنوان یک هنر هم شناخته می‌شود، ترکیب اطلاعات و صورت‌های مالی همراه با ارائه پیشنهادات برای بهبود وضعیت اقتصادی باعث رشد اقتصادی و سودآوری یک مجموعه خواهد شد.

معرفی حسابداری

حسابداری یکی از جنبه‌های حیاتی و مهم هر مجموعه‌ای است فرقی نمی‌کند شرکت بزرگ باشد یا کوچک. در واقع هدف رشته حسابداری تربیت نیروهای باسواد و متخصصی است که در بخش‌های مختلف امور مالی مثل ثبت، جمع‌آوری و طبقه‌بندی اطلاعات مهارت داشته باشند. حسابداری نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های مالی یک مجموعه ایفا می‌کند. هدف اصلی حسابداری ارائه اطلاعات مالی دقیق و مربوط به استفاده‌کنندگان است تا به آن ها در تصمیم‌گیری‌های مالی کمک کند، این اطلاعات که شامل صورت‌های مالی است و عملکرد مالی مؤسسه را خلاصه می‌کند. امروز با توجه به گسترش شرکت‌ها و سازمان‌ها پیچیدگی آن‌ها هم افزایش یافته و هر کدام برای پیشی گرفتن از سایر رقبا باید نظارت و کنترل دقیقی بر صورت‌های مالی خود داشته باشند به‌ همین دلیل این مجموعه برای مدیریت و کنترل امور مالی به نیروهای متخصص نیاز دارند که در رشته حسابداری تحصیلات خود را به پایان رسانده باشند.

معرفی حسابداری

بازار کار رشته حسابداری

بازار کار رشته حسابداری به‌طورکلی بسیار باثبات است و فرصت‌های شغلی متنوعی را در اختیار افراد دارای مهارت و تخصص در حوزه حسابداری می‌دهد. حسابداری یکی از جنبه‌های اساسی هر مجموعه است و به‌همین دلیل تقاضا برای محصلان رشته حسابداری بسیار بالا می‌باشد. عوامل زیادی در رشد بازار کار رشته حسابداری نقش دارند یکی از این عوامل پیچیدگی روزافزون مقررات مالی و گزارش‌های مالی است با وجود این پیچیدگی‌ها مجموعه‌ها به متخصصان حسابداری ماهری نیاز دارند تا از رعایت این قوانین و مقررات اطمینان حاصل کنند. یکی دیگر از عوامل مهم در رشد بازار کار رشته حسابداری رشد تجارت جهانی است از جایی‌که بعضی از سازمان‌ها فعالیت خود را در بازارهای خارجی هم دنبال می‌کنند به متخصصان رشته حسابداری که با قوانین و مقررات بین‌المللی آشنایی دارند نیاز دارند. به‌صورت کلی بازار کار رشته حسابداری برای متخصصان حسابداری بستگی به صنعت و موقعیت جغرافیایی دارد به‌عنوان مثال مشاغل حسابداری در خدمات مالی حقوق بالاتر و فرصت‌های شغلی بیشتری را ارائه می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه: مقاله راهنمای تحصیل در رشته حسابداری

وضعیت بازار کار رشته حسابداری

فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری پس‌از تمام شدن تحصیلات یا حتی در حین تحصیل می‌توانند در مشاغل مختلف شاخه‌های متفاوت به انجام امور مالی بپردازند در ادامه شاخه‌های مختلف را برایتان شرح می‌دهیم.

  •  حسابداری

حسابداری خود به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام آن‌ها یک حوزه متفاوت هستند که در ادامه شرکت‌ها و سازمان‌های مورداستفاده آن‌ها را برایتان شرح می‌دهیم.

حسابداری مالی: این شاخه از حسابداری در کلیه شرکت‌ها و واحدهای تجاری و سازمان‌های خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حسابداری صنعتی: این حوزه از حسابداری در کلیه واحدهای صنعتی و تولیدی کاربرد دارد.

حسابداری دولتی: این شاخه از حسابداری فقط در سازمان‌ها و ادارات دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حسابداری مالیاتی: این بخش هم در بعضی از شرکت‌ها و ادارات دارایی کاربرد دارد.

حسابداری بیمه: این حوزه فقط در شرکت‌ها و مؤسسات بیمه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حسابداری بانک‌ها: این شاخه هم فقط در شعبه بانک‌ها کاربرد دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع می توانید به مقاله معرفی انواع حسابداری مراجعه کنید.

وضعیت بازار کار رشته حسابداری

  •  حسابرسی

فارغ‌التحصیلان حسابداری می‌توانند در شاخه حسابرسی مشغول بکار شوند حسابرسی به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

حسابرسان داخلی: مدیران شرکت برای افزایش کارایی شرکت و بخش مالی افرادی را به‌صورت کارمند ثابت به‌عنوان حسابرس استخدام می‌کند وظیفه اصلی حسابرسان داخلی صحت سنجی صورت‌های مالی مجموعه است.

حسابرسان مستقل: در حسابرسی مستقل افراد یا شرکت‌های مستقل به حسابرسی داده‌های مالی می‌پردازند این افراد از طرف مدیران شرکت دعوت می‌شویم و در قالب یک قرارداد کاری و حسابرسی مالی یک مجموعه می‌پردازند.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با رشته حسابداری و بازار کار این رشته آشنا کنیم به‌طورکلی رشته حسابداری یک رشته کاربردی و دارای بازار کار خوبی است به صورتی که شما با حداقل مدرک حتی در حین تحصیل هم می‌توانید مشغول بکار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *