ارتباط با ما 09214275867

معرفی انواع حسابداری

زمان مطالعه: 4 دقیقه عموم مردم فکر می کنند که حسابداری فقط ثبت تراکنش های مالی و تهیه مالیات یک شرکت است. اما این فقط بخشی از حسابداری است، انواع زیادی از حسابداری وجود دارد که بر اساس نیازهای هر سازمان یا شرکتی برای ایجاد خدمات یا محصولات متمرکز است. که در ادامه به آن خواهیم پرداخت: انواع حسابداری ...

4 دقیقه
0 دیدگاه
محمد حسین نجفی
زمان مطالعه: 4 دقیقه

عموم مردم فکر می کنند که حسابداری فقط ثبت تراکنش های مالی و تهیه مالیات یک شرکت است. اما این فقط بخشی از حسابداری است، انواع زیادی از حسابداری وجود دارد که بر اساس نیازهای هر سازمان یا شرکتی برای ایجاد خدمات یا محصولات متمرکز است. که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

انواع حسابداری چیست؟

حسابداری شاخه های تخصصی دارد که هر کدام بخش متفاوتی از وضعیت کلی حسابداری یک شرکت را بر عهده دارد. در ادامه با آن ها آشنا می شویم:

  1. حسابداری مالیاتی
  2. حسابداری حقوق و دستمزد
  3. حسابداری مالی
  4. حسابداری دولتی
  5. حسابداری شرکت ها
  6. حسابداری صنعتی
  7. حسابرسی

در ادامه به تشریح هر کدام می پردازیم:

حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی ابزار حسابداری یرای اهداف مالیاتی است، که با استفاده از روش ها و سیاست های خود به تهیه و تنظیم اظهار نامه مالیاتی و سایر صورت هیا مورد نیاز برای انطباق مالیات می پردازند و همچنین فرصت های را برای کاهش قانونی بار مالیاتی آیک شرکت را در آینده شناسایی می کند و ممکن است با تجزیه و تحلیل ها در تصمیم تجاری مرتبط با مالیات نقش مهمی داشته باشد.

حسابداری حقوق و دستمزد

یکی از دغدغه های موجود در کسب و کارها محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان است چرا که یک سوم هزینه های سازمان یا شرکت به آن امور اختصاص داده شده است. حسابداری حقوق و دستمزد یک عملکرد حسابداری در سازمان است که به مدیریت، ثبت، تعیین و تجزیه و تحلیل پاداش کارکنان می پردازد. علاوه بر این مالیات و مزایا به همراه حقوقی که به کارمندان داده می شود را محاسبه می کند.

پیشنهاد مطالعه: نحوه تحریر دفاتر قانونی

حسابداری مالی

حسابداری مالی شامل فرایند ثبت، خلاصه کردن و گزارش تعداد بی شمار از معاملات ناشی ار عملیات تجاری دریک دوره زمانی معین است. این معاملات در تهیه صورت های مالی شامل ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان نقد خلاصه می شود که عملکرد شرکت را در بک دوره معین مشخص می کند .
صورت های مالی به ذینفعان خارجی مانند اعتبار دهندگان، وام دهندگان، سرمایه گذاران و اعضای عمومی کمک میکند تا قدرت مالی شرکت را مورد ارزیابی قرار دهند

حسابداری دولتی

حسابداری دولتی درامد ها و هزینه های نهاد های دولتی را بر اساس دستورالعمل های تعیین شده توسط دولت پیگیری می کند. مسئول بررسی و ثبت فعالیت های مالی دولت هستند، آنها همچنین می توانند در توسعه سیاست های مالیاتی، بودجه بودجه، بازرگانی و سایر سیاست های مالی سهیم باشند.

حسابداری شرکت ها

حسابداری شرکت ها را به عنوان شعبه ای از یک شرکت تعریف می کنیم که وظایف و مسائل مختلف حسابداری در آن انجام می شود. بر خلاف حسابداران سنتی، حسابدران شرکتی خدمات فوق العادای به شرکت به شما ارئه می دهند مانند آمادسازی حساب ها، ایجاد صورت جریان نقدی، تجزیه و تحلیل گزارش های مالی و غیره.
معمولاً این حسابداران شرکتی در یک تیم یا بخش تحت نظارت یک مدیر ارشد مالی کار می کنند، غیر معقول نیست. آنها مسئول اطمینان از اینکه تمام فعالیت های مالی یک شرکت مطابق با قوانین و مقررات هستند.

حسابداری صنعتی

حسابداری صنعتی نقشی حیاتی در مدیریت کسب و کار ایفا می کند زیرا امکان تعیین هزینه های تولید را فراهم می کند که یک عامل کلیدی در هدایت تصمیمات استراتژیک تجاری است. با توجه به اهمیتی که این تحلیل ها در کسب و کار نقش دارد، استفاده از فرآیندها و ابزارهایی که قادر به ارائه داده ها و گزارش های قابل اعتماد هستند که می توانند تصمیمات مدیریت را هدایت کنند.

حسابرسی

در حالی که حسابداری شامل ردیابی و گزارش کلیه فعالیت های مالی برای یک کسب و کار است. اما حسابرسی به گونه طراحی شده است که تجزیه و تحلیلی مستقلی از آن فعالیت مالی ارئه می دهد تا اطمینان حاصل شود که یک واحد تجاری معاملات خود را مطابق با قوانین و استانداردهای قابل قبولی اعمال کرده باشد.
حسابرس میتواند به سه حالت: حسابرسی داخلی، حسابرسی خارجی و حسابرسی مالیاتی صحت عملکرد یک واحد اقتصادی را مورد ارزیابی قرار دهد.

انواع اصلی حسابداری

چهار نوع اصلی حسابداری وجود دارد. حسابداری مدیریتی تهیه و توزیع اسناد مالی فقط برای ذینفعان داخلی است که عمدتاً برای اهداف بودجه ریزی، تحلیل و پیش بینی استفاده می شود. حسابداری بهای تمام شده شکلی از حسابداری مدیریتی است که برای آنچه یک شرکت برای ایجاد کالاها و خدمات خود خرج می کند تمرکز دارد. حسابداری مالیاتی بر تهیه اظهارنامه مالیاتی سالانه تمرکز دارد. حسابداری مالی معاملات مالی را ثبت می کند و صورت های مای استانداردی ها را جمع آوری می کند تا ذینفعان خارجی مانند: اعتبار دهندگان، سرمایه گذاران و غیر تا قدرت مالی شرکت را مورد ارزیابی قرار دهند.

پیشنهاد مطالعه: معرفی مفروضات حسابداری

وجه مشترک انواع حسابداری

اگر چه این انواع مختلف حسابداری بر جنبه های مختلف کسب و کار تمرکز دارد اما همه ای این زمینه های وجه مشترکی دارند از قبیل:

  • از استانداردهای خاصی پیروی میکنند.
  • به حقایق پایبند هستند.
  • بر فرآنید های اخلاقی تاکید دارند.

کلام اخر

انواع مختلفی از حسابداری وجود دارد که هر یک نقش کلیدی در کمک به مدیریت امور مالی و عملیات یک کسب و کار در سازمان های غیر انتفاعی یا نهاد های دولتی ایفا می کند.برخی از انواع حسابداری بر ایجاد استاد مالی برای استفاده های داخلی متمرکز است و انواع دیگری بر اطلاعات مالی مورد علاقه ذینفعان خارجی تمرکز دارد. با این حال همه این زمینه ها به دقت بسیار بالا و همچینین رعایت استانداردها و مقرارت حسابداری نیاز دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *