ارتباط با ما 09214275867

حسابداری دولتی چیست؟ و اهداف آن

زمان مطالعه: 4 دقیقه پردازش اطلاعات مالی یک واحد تجاری همان کاری است که باید یک حسابدار انجام دهد. اطلاعات مالی یک واحد اقتصادی در تولید و توزیع کالا و خدمات ضروری است. پس حسابداری فرآیندی است برای طبقه بندی و خلاصه کردن تراکنش های مالی و همچنین انشار نتایج فعالیت های آن به مسولان بالارده. حسابداری تخصص های ...

حسابداری دولتی چیست؟ و اهداف آن
4 دقیقه
0 دیدگاه
امین تلخابی
زمان مطالعه: 4 دقیقه

پردازش اطلاعات مالی یک واحد تجاری همان کاری است که باید یک حسابدار انجام دهد. اطلاعات مالی یک واحد اقتصادی در تولید و توزیع کالا و خدمات ضروری است. پس حسابداری فرآیندی است برای طبقه بندی و خلاصه کردن تراکنش های مالی و همچنین انشار نتایج فعالیت های آن به مسولان بالارده. حسابداری تخصص های مختلفی دارد. یکی از تخصص ها، حسابداری دولتی است که در سازمانها ونهادهای دولتی به کار میرود. در ادامه حسابداری دولتی و اهداف آن را شرح خواهیم داد.

حسابداری دولتی چیست؟

حسابداری دولتی یکی از شاخه های حسابداری است که به مدیریت و اداره کلیه فعالیت ها و تراکنش مالی دولت می پردازد. حسابداری دولتی یک مجموعه ای است که تمام معاملات مالی متشکل از درآمد ها و هزینه های ادارات دولتی را جمع آوری، طبقه بندی، ثبت، خلاصه و تفسیر می کند.

حسابداری دولتی از چند جهت با حسابدرای باززگانی متفاوت است که یکی از اصلی ترین آنها تمرکز بر پاسخگویی به مردم به جای سهامدران است. سیستم حسابداری باید نیاز های استفاده کنندگان داخلی و خارجی را برآورد کنند. استفاده کندگان داخلی مانند مدیران دولتی و استفاده کنندگان خارجی مانند مالیات دهندگان.

حسابداری دولتی چیست؟

پیدایش حسابداری دولتی

توسعه تاریخی حسابداری مالی و دولتی موازی با سطوح توسعه سیاسی و اقتصادی کشورها است. با شروع تغییر رژیم های سیاسی، تغییرات و تحولات مهمی در مفهوم حکومت مقرر شد. با تحولات ناشی از مفهوم حکومت، حسابداری دولتی مفهوم تازه ای پیدا کرد، چون حسابداری دولتی هدف نیست بلکه ابزاری برای مدیریت در دولت است. فعالیت های دولت به موازات تحولات جهان شروع به تغییر کرد. در این فرآیند ابتدا بودجه دولت به وجود آمد وسپس مفهوم حسابداری به صورت بودجه محور توسعه یافت. بنابراین سیستم حسابداری دولتی مشتق از سیستم بودجه دولت شد.

پیشنهاد مطالعه: سفته چیست؟

اهمیت حسابداری دولتی

به طور کلی هدف اساسی حسابداری دولتی کنترل ونظارت منابع کشور و تخصیص آنها به برنامه های مختلف است. این نظارت تضمین می کند که فعالیت های متنوع به صندوق های جداگانه تفکیک شده است. همچنین برنامه های مختلف در نحوه تخصیص منابع را روشن می کند. و اطلاعات ضروری را برای کمک به دولت ها در مدیریت منابع ارئه می دهد. کاربرد های مختلفی برای حسابداری وجود دارد. هدف این است که اطمینان حاصل شود که مردم می توانند به اطلاعات مالی اعتماد کنند.

اصل حسابداری دولتی

به مجموعه قوانین و مقرارتی که یک حسابدار برای حفظ شفافیت و عدالت در مدیریت مالی دولت و سازمان‌های دولتی تعیین شده است را رعایت کند. این قوانین و مقرارت برای نظارت بر درستی هزینه ها و درآمد، صحت اطلاعات مالی و نظارت بر عملکرد دولت وضع شده است.

اهداف حسابداری دولتی

اهداف اصلی حسابداری دولتی به شرح زیر می باشد:

  • ثبت تراکنش های مالی، درآمدها و هزینه های مربوط به سازمان ها و نهاد های دولتی
  • پیشگیری از هزینه های مازاد بر سقف بودجه
  • انجام ها هزینه ها بر اساس قوانین و مقرارت های دولت
  • ارائه داده ها و اطلاعات های مالی قابل اعتماد در مورد عملکرد صندوق عمومی
  • جلوگیری از سوء استفاده از اموال دولتی با حفظ سوابق سیستماتیک وجوه نقد و اقلام فروشگاهی
  • راحت تر کردن در حسابرسی دفاتر
  • کمک به تهیه صورت های مالی و گزارش های مختلف
  • تسهیل در برآورد بودجه سالانه با ارئه داده های مالی تاریخی درآمدها و هزینه های دولت

آینده شغلی حسابداری دولتی

از آنجایی که حسابداری دولتی نقش مهمی در تصمیم گیری های دولت در آینده دارد. می توان به آینده این رشته امیدوار بود. همچنین، با توجه به افزایش نظارت بر مالیات‌ها و کاهش فساد، نقش حسابداران دولتی در این زمینه بسیار مهم است. بنابراین، آینده شغل حسابداران دولتی با توجه به تجربه و مهارت های کافی می توانید درآمد مورد نظر را داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله بازار کار رشته حسابداری مراجعه کنید.

حوزه های تخصصی حسابداری دولتی

اگر به حرفه ای در حسابداری دولتی علاقه مند هستید، دانستن انواع مختلف مشاغل موجود می تواند موقعیت شما را برای شناسایی نقشی که به بهترین وجه با علایق، سطح تجربه، مهارت ها و اهداف شغلی شما مطابقت دارد، بهتر کند. در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

حسابرس:

حسابرسان متخصصانی هستند، که به دولت کمک می کنند و اظهارنامه های مالیاتی را برای انطباق با مقررات، قوانین و رویه های دولتی بازرسی، حسابرسی و پردازش می کنند. آنها به افراد و مشاغل کمک می کنند تا اظهارنامه مالیاتی خود را به طور دقیق و کارآمد تکمیل کنند.

حسابدار مالی:

حسابداران مالی معمولاً در سطوح دولتی یا محلی کار می کنند و به تهیه گزارش های مالی و حسابداری برای دولت ها یا سازمان های شهری کمک می کنند. حسابداری مالی سوابق حسابداری و اطلاعات مالیاتی را بررسی می کند، داده های حسابداری را برای سوابق خاص تجزیه و تحلیل می کند و اطمینان حاصل می کند که همه گزارش ها با دستورالعمل ها و مقررات گزارش دهی مطابقت دارد.

حسابدار بهای تمام شده:

حسابداران هزینه در سازمان های دولتی به مدیریت و تجزیه و تحلیل مخارج و خریدها، بررسی پروژه های کارهای عمومی برای تعیین دوام بلندمدت آنها و ثبت داده های مالی کمک می کنند.

حوزه های تخصصی حسابداری دولتی

تحلیل گیر بودجه:

تحلیلگران بودجه هزینه های دولت را مدیریت می کنند تا اطمینان حاصل کنند که با بودجه تعیین شده مطابقت دارد و تعیین می کند که آیا تغییراتی در سطوح بودجه برای آینده ضروری است یا خیر.

مشاور مالی:

مشاوران مالی رفاه مالی نهادهای دولتی را مدیریت می کنند و صورت های مالی را بررسی می کنند، گزارش فعالیت ها را تهیه می کنند و به رهبران دولت در تصمیم گیری های مالی مهم کمک می کنند.

پیشنهاد مطالعه: معاملات فصلی چیست؟

کلام آخر

حسابداری دولتی به مجوعه کار های گفته می شود که به تهیه و تنظیم صورت های مالی مربوط به کار های دولت می پردازد. حسابداری دولتی یکی از مهم ترین بخش های هر دولت است، چرا که مدیریت منابع مالی و ارائه گزارش های صحیح و دقیق از عملکرد دولت بسیار مهم است. تجربه و مهارت کافی می توانند شما را در این حوزه به موفقیت برساند. در این مقاله سعی کردیم حسابداری دولتی را به زبان ساده بازگو کنیم. صفحه دیجی حساب را به عنوان یک منبع اطلاعاتی پربار در حوزه حسابداری، به کاربران پیشنهاد می‌کنیم.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *