ارتباط با ما 09214275867

حسابداری مالی چیست و مزایای آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه یکی از شاخه‌های مهم حسابداری حسابداری مالی است و آن را یکی از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین روش‌ها برای ارائه اطلاعات در شرکت‌های تجاری و بازرگانی می‌دانند. ارائه اطلاعات مالی یکی از مهم‌ترین هدف‌هایی است که در حسابداری مالی دنبال می‌شود، حسابداری یکی از وسیع ترین حرفه هاست و شاخه‌های متنوعی دارد که هر کدام آن‌ها ...

حسابداری مالی چیست
5 دقیقه
0 دیدگاه
امین تلخابی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

یکی از شاخه‌های مهم حسابداری حسابداری مالی است و آن را یکی از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین روش‌ها برای ارائه اطلاعات در شرکت‌های تجاری و بازرگانی می‌دانند. ارائه اطلاعات مالی یکی از مهم‌ترین هدف‌هایی است که در حسابداری مالی دنبال می‌شود، حسابداری یکی از وسیع ترین حرفه هاست و شاخه‌های متنوعی دارد که هر کدام آن‌ها یکی از وظایف مهم اطلاعات مالی را برعهده دارند. به‌طور خلاصه حسابداری مالی تهیه گزارشات و صورت‌های مالی و فرآیند تجزیه‌وتحلیل معاملات مالی است که سلامت مالی یک کسب و کار را نشان می‌دهد.

حسابداری مالی

یکی از شاخه‌های مهم که در حسابداری اهمیت زیادی دارد و باید به‌طور ویژه مورد بررسی قرار گیرد حسابداری مالی می‌باشد در شرکت‌های بازرگانی و تجاری برای این‌که بر روی سرمایه خود مدیریت مالی داشته باشند، باید از شاخه حسابداری مالی نهایت استفاده را ببرند و با آن آشنایی کامل داشته باشند. با استفاده از حسابداری مالی هر اطلاعات مالی که در شرکت‌ها و مؤسسات وجود داشته باشد به بهترین نحو طبقه‌بندی می‌شوند، درواقع حسابداری مالی به رسیدگی امور مالی می‌پردازد و مهم‌ترین بخش حسابداری در هر واحد اقتصادی حسابداری مالی است و سایر انواع حسابداری در کنار حسابداری مالی قرار می‌گیرند و اگر حسابداری مالی نباشد امکان دسترسی به هیچکدام از این اطلاعات ممکن نخواهد بود.

حسابداری مالی

اهمیت حسابداری مالی

حالا که به مفهوم حسابداری مالی پی بردید و این‌که چرا استفاده از آن در کسب‌وکارها ضروری است بهتر است با دلایل اهمیت و کاربرد آن در حسابداری آشنا شویم.

شما برای‌اینکه درک کنید حسابداری مالی چه کمکی به کسب‌وکارتان می‌کند باید در زمینه‌های مختلف اهمیت آن را بررسی کنید.

حسابداری مالی باعث می‌شود کسب‌وکار شما در چارچوب قوانین حرکت کند و دچار تخلف نشود از طرف دیگر حسابداری مالی باعث ایجاد نظم در کسب‌وکار می‌شود و به مدیریت مؤسسه کمک می‌کند تا در راستای رشد و شکوفایی حرکت کند و اگر شکایتی هم شود حسابداری مالی دقیق ازنظر حقوقی نیز اهمیت پیدا می‌کند. کسانی که می‌خواهند اقدام به سرمایه‌گذاری بر روی یک کسب‌وکار بکنند با بررسی گزارشات مالی می‌تواند براساس آن تصمیم‌گیری کنند درصورتی‌که شرکت اقدام به دریافت وام و تسهیلات کند ارائه صورت‌های مالی ضروری است. همچنین تأمین‌کنندگان کالا و خدمات باید از صورت‌های مالی باخبر باشند.

 مزایای حسابداری مالی

حسابداری مالی مزایای زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  ریسک و خطرات مالی را از بین می‌برد

حسابداری مالی با آینده نگری که به شما می‌دهد باعث می‌شود تا خطرات مالی و ریسک های پیش روی خود را بشناسید و بتوانید آن‌ها را مدیریت کنید این موضوع در کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ اهمیت زیادی دارد.

  • بررسی و مدیریت امور آسان می‌شود

با کمک حسابداری مالی می‌توان اطلاعات مالی یک کسب‌وکار را خیلی آسان و به‌صورت جامع بررسی کرد و اطلاعات خوبی بدست آورد.

  • شفافیت صورت‌های مالی باعث جلب اعتماد سرمایه‌گذاران می‌شود

با استفاده از حسابداری مالی می‌توانید صورت‌های مالی شفاف داشته باشید و اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کنید.

  • سوابق تجاری را حفظ می‌کند

با حسابداری مالی تمامی تراکنش ها ثبت می‌شود برخلاف حافظه انسان که ظرفیت محدودی دارد حسابداری مالی مقدار زیادی تراکنش‌ها را ثبت می‌کند.

  • از کلاه‌برداری و اشتباهات جلوگیری می‌کند

ازآن‌جایی‌که حسابداری مالی تمامی تراکنش‌ها را کاملاً دقیق ثبت می‌کند می‌تواند این داده‌ها به‌عنوان مدرک استفاده کرد و احتمال هر گونه کلاه‌برداری یا اشتباه را کاهش می‌دهد.

  • به امور مالیاتی کمک می‌کند

حسابداری مالی با نگه‌داری دفاتر به‌صورت سیستمی تسویه بدهی مالیاتی را آسان می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: مقاله معرفی اصول حسابداری

اهداف حسابداری مالی

بررسی جزئیات حساب‌های مالی و طبقه‌بندی سود و زیان و صورت‌های مالی مهم ترین کار شرکت‌ها است که در مدت معینی انجام می‌شود بااین‌حال گزارش‌های حسابداری مالی با هدف‌های مشخصی انجام می‌شود این اهداف عبارت‌اند از:

1. بهترین راه برای ارزیابی عملکرد شرکت بررسی گزارشات حسابداری مالی

یکی از مهم‌ترین اهداف حسابداری مالی آگاه کردن مدیریت از وجود ضعف در بخش‌های مختلف مجموعه است، درواقع گزارش‌های حسابداری مالی اطلاعات جامعی را در اختیار مدیران رده‌بالا، سرمایه‌گذاران و مقامات مالیاتی است، به‌این‌ترتیب می‌توان آن را بهترین راه برای ارزیابی عملکرد مؤسسه دانست.

2. ایجاد چشم‌انداز با کمک تاریخچه صورت‌های مالی گذشته

معمولاً مدیران مجموعه به‌دنبال ایجاد اهداف مالی برای شرکت هستند دراین‌صورت می‌توانند با درخواست گزارشات مالی گذشته از حسابداران مجموعه اطلاعات کاملی از تاریخچه مالی مجموعه بدست آورند و با توجه به آن اقدام به اخذ تصمیمات مناسب جهت اجرای اهداف آینده کنند اطلاعاتی که از حسابداری مالی به دست می‌آید تا حدود زیادی بر هدف‌های آینده شرکت تأثیر گذار است چون این اطلاعات از تاریخچه‌ی شرکت آمده و تجربیات مالی شرکت را نشان می‌دهد.

3. آگاهی کامل از درآمدها و هزینه‌های شرکت

با استفاده از حسابداری مالی می‌توان آگاهی کاملی از درآمدها و هزینه‌های شرکت داشت، این صورت حساب‌ها بسیار جامع و کارآمد هستند و مدیران با بررسی اطلاعات آن می‌تواند برنامه‌ریزی دقیقی برای آینده داشته باشند.

اهداف حسابداری مالی

حسابدار مالی کیست؟

حسابدار مالی و صورت‌های مالی نظارت دارد و هم چنین آن‌ها را ثبت و سامان‌دهی می‌کند و گزارش شفافی را به مدیریت ارائه می‌دهد یا به به‌عبارت‌دیگر حسابدار مالی به کسی گفته می‌شود که به صورت‌های مالی نظارت دارد و ثبت و سامان‌دهی صورت‌های مالی را انجام می‌دهد.

وظایف حسابدار مالی

  • جمع‌آوری اسناد و مدارک و تأیید صحت و شفافیت آن
  • کنترل صندوق‌دار تنخواه‌دار و انباردار
  • ارائه مشاوره به مدیران رده‌بالا جهت اخذ بهترین تصمیمات برای آینده شرکت
  • بایگانی صورت‌های مالی و اسناد در زونکن ها به‌صورت طبقه‌بندی شده
  • تهیه و تنظیم لیست حقوق و دستمزد مالیات حقوق و دستمزد و بیمه تأمین اجتماعی
  • تهیه تراز حساب‌ها در دوره‌های مالی مشخص
  • پیگیری و وصول مطالبات اصلاح و بستن حساب‌ها در پایان سال مالی

آینده شغلی حسابداری مالی

چون حسابداری مالی کاربرد و تأثیر بسزایی در کسب‌وکار دارد در بازار کار مشکلی نخواهید داشت و می‌توانید با دارا بودن دانش لازم و مدارک معتبر به‌راحتی در شرکت‌های مختلف استخدام شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد آینده شغلی حسابداری مالی می توانید مقاله بازار کار رشته حسابداری را مطالعه کنید

 تفاوت بین حسابداری مالی و سایر شاخه‌های حسابداری

حسابداری تمام تراکنش‌های مالی یک کسب‌وکار را در نظر می‌گیرد و رویه‌هایی را برای هزینه‌های تولید گزارش‌ها و مدیریت اطلاعات تعیین می‌کند حسابداری مالی به‌صورت جداگانه به تهیه گزارشات می‌پردازد، به این دلیل براساس اطلاعات دقیق هستند و از اصول حسابداری پیروی می‌کند ولی تفاوت اصلی این دو این است که حسابداری مالی به‌منظور ارائه اطلاعات به افراد خارج از سازمان است ولی در حسابداری اطلاعات و گزارشات جهت تصمیم‌گیری مدیران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شما می توانید برای آشنایی کامل با حسابداری مقاله معرفی انواع حسابداری را مطالعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله دریافتیم حسابداری مالی در تجارت یک فرایند ضروری می‌باشد. شرکت ها از آن استفاده می‌کنند تا تعیین‌کنند درحال‌حاضر موجودی نقد آن‌ها چقدر است، چه مقدار بدهی دارند و چه مقدار از اشخاص طلب دارند. شرکت‌ها برای برنامه‌ریزی مدیریت کسب‌وکار خود شدیداً به حسابداری مالی نیاز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *